Pages

Diari kehidupan(?)

Bismillahirrahmanirrahim,
dengan nama Allah yang Maha Pengasih, Maha Penyayang.

Fuhhhhh.
Tiup habuk di papan kekunci laptop. Sapu sarang-sarang labah yang dah penuh di dinding blog. Haha. Hiperbola. :)

Subhanallah lamanya tak menulis. Rindu. Banyak benda yang mahu ditaip dan ditampalkan di sini tapi ada-ada sahaja yang menghalang, malas terutamanya. Haha.


Lagipun blog ini hanya tempat suka-suka sekadar melepaskan gian menulis. Nak tulis secara rasmi (buku), masih belum nampak lagi jalannya. Maka, tulis sahaja di sini. Buat tatapan diri sendiri di masa hadapan. :)


Ocean 11 - Officially graduated :)


20 Februari 2016

Alhamdulillah.
Alhamdulillah.
Alhamdulillah.

One fine day, I want to honestly say, I Made It.

I MADE IT!

Alhamdulillah
. Antara nikmat yang terbesar, Allah makbulkan doa untuk grad dari sekolah perubatan. Alhamdulillah. :)

Satu tarikh keramat yang tidak akan dilupakan, insyaAllah. Segala usaha dan penat lelah selama ini alhamdulillah Allah izinkan untuk lulus. Berkat doa mama abah, adik-adik, keluarga, sahabat-sahabat, guru-guru yang tak putus-putus, alhamdulillah. :')

Nikmat manakah yang mampu kamu dustakan lagi?

Terima kasih Allah!

Tamat sudah kisah ceritera di sekolah perubatan, maka satu episod baru akan bermula, zaman berkerjaya pula. Moga Allah mudahkan segala langkah dan urusan. Biiznillah, insyaAllah. :)

23 Februari 2016

Habis majlis graduasi, balik-balik mengemas mana yang patut, akhirnya tiba juga detik di mana Mesir bakal kutinggalkan. :(

Masih ingat lagi saat pertama menjejakkan kaki di bumi Mesir, 7 Oktober 2008, saat tak tahu apa-apa lagi, lepasan SPM, memulakan kehidupan di tanah asing yang jauh beribu batu dari keluarga tercinta.

Alhamdulillah 7 tahun setengah mampu dilalui walaupun pelbagai onak dan duri yang kena hadapi sepanjang tempoh itu. Apa ertinya hidup tanpa ujian dan dugaan kan? Ujian mematangkan dan ujian makin mendekatkan diri kita pada Tuhan. Alhamdulillah.

Kalau nak kisahkan semua suka-duka di Mesir, tak cukup satu post, kena buat post banyak kali. Hahaha.

Mesir, rumah kedua setelah Malaysia, pasti akan dirindui selalu, pasti akan dikenang sentiasa.

Till then, goodbye Misr! InsyaAllah, with Allah will, we'll meet again. :)

Tempat wajib dirindui - Sungai Nil 

30 April 2016

Lama dah Mama beritahu yang Abah nak penuhi niat Abah (nazar maybe) nak buat makan sempena along dah selamat balik Malaysia dan selamat konvo dah. Si anak tak kisah mana-mana pun. Si anak menurut perintah sahaja. ;)

Rancang punya rancang alhamdulillah menjadi juga, itupun buat simple sahaja; kaum kerabat dan jiran tetangga. Bak kata Mama, nak buat yang besar, jemput semua orang, tunggu majlis Along. Uhuk. Batuk.

Bukan kisah buat makan yang nak disebut di sini. Tapi ada satu kisah yang buat air mata ditahan-jangan-menangis-depan-orang.

"Buat makan sempena apa ni? Along tunang ke?"

Hahaha. Soalan cepu tawar yang paling famous.

Kalau ditanya pada diri sendiri, sudah tentu jawapannya, sama ada kena lepuk (reflex-spontan) atau bukannnn. Hahaha.

Tapi ada satu jawapan dari Mama;

"Kenduri kesyukuran, sempena along dah selamat balik, dah selamat tamatkan pengajian. Masa dia kat sana, macam-macam benda berlaku, macam-macam berita kita dengar, rusuhan sana-sini, masa tu segala rasa bimbang, tak sedap hati, kita tak pernah cite pada orang lain, Tuhan saja tempat mengadu moga dia selamat duk negara orang, ni dah selamat balik, alhamdulillah."

Terkedu seketika terdengar mama memberi jawapan pada tetamu yang datang. Allahuakbar. 

Selama ni tak pernah dengar Mama merungut, meluahkan rasa bimbang di hati. Cuma teringat yang Abah pernah kata Mama tak makan seminggu bila tak dapat berhubung dengan anaknya masa revolusi 2011 dulu. Itu sahaja.

Kasih seorang ibu, kasih seorang ayah.

Mama, Abah, along sayang kalian berdua. :')

Tanam Anggur

2 bulan duk rumah, banyak benda yang kena uruskan, turun naik KL untuk selesaikan benda-benda yang berkaitan dengan urusan kerja. Dan sekarang habiskan masa di rumah, penuhi masa dengan family tercinta, baca buku. Nerd sungguh. Hahaha.

Bak kata kawan-kawan yang dah kerja, enjoy waktu lapang yang ada sekarang. Penuhi masa dengan keluarga, sebab lepas ni bila dah start kerja, peluang tu makin kurang, kadang dah tak sempat.

Makanya, kita enjoy!

Apa pun, sambil tunggu dipanggil kerja, mungkin ada sesuatu yang boleh dibuat. Contohnya, tolong keluarga; bereskan kerja-kerja rumah. Cari kerja. Dan yang paling penting bak kata seniorstudy! Belek-belek buku medic. Hehehe. 

Travel pun best juga! ;) - sumber: google


Moga Allah mudahkan semua urusan saya dan kawan-kawan. Moga semua cepat-cepat boleh kerja. Biiznillah, insyaAllah.

Till then, enjoy the moments everybody! :)

nota: Tahniah batchmate, geng Gen 9 yang dah naik satu tangga lagi, baitul muslim. Moga cinta hingga syurga. :)

nota 1: Happy birthday Asmahani. Moga sentiasa bahagia dengan Muslim dan Ibrahim. Love you to the moon and back and go again lost in the space. ;)

btemplates

4 comments:

Unknown said...

sedih pula rasa. ke sebak? ntah. haha

mabruk! :)

Izzati Hashim said...

Ada juga orang tolong sebak sekali baca post ni. Haha.
;)

Terima kasih! :)

AFIQFAKHRI said...

Tahniah Kak Izzati. Kali pertama dan terakhir (?) berjumpa di NILAKANDI. Saya doakan perjalanan Kak dimudahkan. Dan, salam Ramadhan Mubarak! Kami di sini dah mula beraya. Hehe.

Izzati Hashim said...

Terima kasih Afiq. Ya betul dan banyaknya kita bertemu di FB haha.
Terima kasih utk doannya. Dan moga Allah mudahkan urusan Afiq di sana juga. Selamat hari raya, minta maaf salah dan silap. :)