Pages

Usah leka menatap langit nan biru

Bismillahirrahmanirrahim
Dengan nama Allah yang Maha Pengasih, Maha Penyayang.


Alhamdulillah setelah lama bercadang nak melawat keluarga angkat di Bukit Awang, Pasir Puteh, kelmarin sempat ke sana dengan keluarga. Nak juga perkenalkan keluarga sendiri pada mereka, boleh merapatkan hubungan silaturrahim. Yang tak kenal kita kenalkan, yang dekat kita rapat-rapatkan (=


Canggung.


Terasa canggung nak memanggil panggilan 'mak' dan 'abah' di hadapan keluarga sendiri. Hohoho. Terasa lain. Malu mungkin, segan pun ya. Entahlah. Dan yang pasti sifat pendiam saya terserlah kelmarin. 


Patutlah ada yang mengatakan saya ni seorang pendiam. Pendiam pabila tidak tahu apa yang hendak diborakkan :D


Apa yang cuba hendak saya sampaikan, sebagai manusia dan sebagai hambaNya, jadilah hamba yang bersyukur. Bersyukur dengan apa yang kita ada. Bersyukur dengan apa yang Allah beri. 


Jangan terlalu asyik mendongak ke langit, mengharapkan yang lebih. Tapi kadangkala tunduklah ke bumi pandang pada rumput-rumput yang kita pijak di bawah. Begitulah manusia, jangan selalu bandingkan kita dengan orang yang mungkin lebih dari kita kerana kita takkan rasa cukup dengan apa yang kita ada.


Cuba bandingkan diri dengan orang-orang yang mungkin kurang dari kita. Bukan niat untuk berlagak yang kita lebih tapi untuk pupuk rasa bersyukur. Bersyukur. Dalam kita gembira ada yang menangis, dalam kita kekenyangan ada yang kelaparan. Beringatlah. 


Allah ciptakan segalanya penuh keindahan, pelbagai keunikan. Untuk apa? Untuk kita perhatikan dan ambil pengajaran (=


picture by KineticEcho of deviantArt




nota : kena selalu ingatkan diri, menulis bukan setakat 'saja-saja' tapi cuba untuk memberi sesuatu. Kerana diri bimbang, setiap apa yang tertulis dirakamkan oleh para malaikat, diperhatikan oleh DIA, bimbang nanti ini semua akan disoal nanti :(





btemplates

0 comments: